Seilflyskole

Salangen Seilflyklubb - Seilflyskolen.

Salangen Seilflyklubb skoler under S/NLF (Seilflyseksjonen i Norges Luftsportforbund). Klubben har base på Elvenes - ENLV, i Salangen og kurser elever frem til seilflysertifikat.

Les om Jenny Skavland som lærte seg akrobatikk med seilfly på en uke i 2012.

Klubben disponerer to seilfy, en to-seter og en en-seter, og et slepefly. Disse kan du lese mer under "Flypark" i menyen over. 

Lurer du på om seilflyging kan være noe for deg? Er du over 13 år? Har du normal helse? Liker du vakre naturopplevelser? Er du på jakt etter en hobby, der du kan dele storslåtte opplevelser med andre, eller har du kanskje ambisjoner om å hevde deg i en nasjonal og internasjonal sport? Hvorfor ikke ta kontakt med oss i dag, for å se om dette kan være noe for deg? Uansett får du garantert en opplevelse for livet, som du aldri kommer til å glemme!!

Seilflyging er en aktivitet som passer for svært mange, og som kan utøves på alle nivåer. Mange ønsker å oppleve norsk natur fra himmelen, i et fly uten støyende motor, mens andre satser hardt på konkurranser innen strekkflyging og luftakrobatikk. Det finnes svært få andre idretter og aktiviteter der kjønn og alder har så liten betydning som i seilflyging!

Seilflyskolen

De første turene flyr du med en instruktør i baksetet. Instruktøren har alle de samme kontrollene som deg, og kan styre flyet fra baksetet.

Man følger et fastsatt program, med øvelser som bygger på hverandre, etter byggeklossprinsippet. Du får stadig nye oppgaver av instruktøren, til du selv mestrer flyet fra avgang til landing. Hvor lang tid opplæringen tar er veldig individuelt, og progresjonen fastsettes i samråd med instruktørene.

Det største øyeblikket for de aller fleste, er den første turen alene i flyet, såkalt soloflyging! Opplevelsen av å kontrollere et fly, helt på egenhånd er ganske overveldende for de fleste, og en opplevelse man sjelden glemmer! I forbindelse med en elevs første soloflyging er det også en liten seremoni, slik det har vært siden flygingen startet for over 100 år siden. Etter å ha fløyet et antall timer med instruktør og solo, er det på tide å fly opp med en kontrollant for å få eget flygebevis. Nå er det 2016 og i løpet av noen år vil alle seilflylisenser bli konvertert til sertifikater som heter LAPL - S, eller Light Aircraft Pilot License - Sailplane. 

Du er nå klar for å utvikle deg videre gjennom nye utfordringer. Kanskje vil du fly på lengre turer? Kanskje vil du trene på luftakrobatikk og fly opp ned? Eller kanskje du vil ta med venner og familie på en opplevelsestur?

Hva kreves?

For å starte opplæring på seilfly, må man være fylt 13 år og lisensen kan man få fra man er 17. Du kan derfor fly seilfly før du er gammel nok til å kjøre moped eller bil. De fleste fly krever riktig tyngepunkt og vekt på piloten er vesentlig her. Det er en fordel å veie minst 40 kg. Da er det stort sett innenfor med å sette inn flyets blyvekter i tillegg til nødfallskjermen.

Det stilles krav til normal helse, som betyr at man ikke kan ha noen alvorlige sykdommer, eller andre problemer. I praksis er kravene de samme som stilles til sertifikat på minibuss og liknende. Funksjonshemming behøver ikke å være noen hindring! Det finnes spesialtilpassete fly for funksjonshemmede, som kan flys kun ved hjelp av hendene. Har du spørsmål om helse eller funksjonshemmimger, ta kontakt med oss for en oppklaring.

 

Hvordan komme i gang?

Før du kan begynne å fly som elev i Salangen Seilflyklubb er det noen ting som ordnes. For det første må du være medlem av klubben og Seilflyseksjonen i Norges Luftsportforbund (S/NLF).

Den enkleste måten å melde seg inn i S/NLF og Salangen Seilflyklubb, er å melde seg inn på hjemmesiden til NLF, og fylle ut registreringsskjemaet.  Fyll inn navn, adresse telefon og annen informasjon øverst i skjema. Velg Seilflyseksjonen, Salangen Luftsportklubb/seil og Senior før du klikker "Bekreft medlemskap". Viktig info for oss er telefonnummer og epostadresse selv om de ikke er obligatoriske felt. :)

Klubbkontingenten er kr. 100,- pr. år. I tillegg kommer seksjonsavgift og NLF kontingent og bladet Nordic Gliding aviation magazine, 1250,- til sammen. (Gjelder for Senior, over 25 år)

For å kunne begynne med seilflyopplæring er du nødt til å registrere deg som elev; du må ha et elevbevis. Dette ordnes via S/NLF og koster 265,-. Elevbevis er obligatorisk fra og med den 5. starten under opplæringen.

Når dette er gjort må du betale for selve flygingen. Det er leie av fly og slepepris per slep, se oversikten over slepepriser og flyleie i link lenger ned.

For at du selv, instruktørene og myndighetene skal kunne holde orden på din flyging og progresjon, må du ha en loggbok og et såkalt progresjonshefte. Disse koster henholdsvis 300,- og 30,- og kjøpes i klubben eller bestilles på nett.

Du må nå også betale for hvert enkelt slep. Slepeprisen varierer i takt med bensinpriser og andre kostnader, og hvor høyt man ønsker å slepe. Under skoling er det vanlig å slepe til 600 meter høyde. Dette koster for tiden 298,-. Slep betales direkte til klubben via kortterminal på plassen eller på forhånd så man starter med positiv slepesaldo. Klubben krever et brukertilskudd for klubbens lokaler og man kan kjøpe årskort for å slippe å betale flyleie for hver tur. For elever vil det alltid lønne seg med årskort. Se link nederst i denne artikkelen for mer info.

Når du har fløyet en stund, og er klar for å fly solo, altså uten instruktør, må du betale selvassuranse. Dette dekker forsikringen for flyet, og må være betalt før du kan være fartøysjef ombord. Selvassuransen er for tiden 500,- og betales til konto 4776.15.86528. Du behøver altså ikke å betale selvassuranse for å fly med instruktør. Før du flyr din første solo må du også gjennom en legesjekk. Denne kan koste alt fra 500,- til 3500,- avhengig av hvor du henvender deg og hvilke avtaler som finnes. Normalt bruker du din fastlege, men ta kontakt med klubben for hjelp til skjema og veiledning og spør gjerne fastlegen om prisen først, det kan lønne seg å sjekke priser. Legesjekkens gyldighet blir kortere jo eldre man blir, hør med din instruktør om dette.

Siden du etter hvert må ta noen teoriprøver for å fly solo og for oppnå flygebevis, kan det lønne seg å kjøpe noen teoribøker. Disse kan du kjøpe på nettbutikken til Luftfartsskolen eller Pilotbutikken. Klubben holder teoriundervisning på sommeruka og i helger på plassen eller over nett.

 

Slepepriser finnes her.